Det där med pensionen…

Ja det är ju ett bra tag tills jag själv har tänkt bli pensionär, men jag tänkte ta upp ett ämne som många som jobbar utomlands lätt glömmer bort. Vart i världen du än jobbar (så länge du jobbar vitt såklart) så betalar arbetsgivaren nästan alltid in pension å dina vägnar till en fond någonstans. Ofta när man är ung och reselysten så glömmer man lätt bort den där pensionsfonden som man ofta inte ens varit med och valt själv. Och även om det kanske inte blir så mycket pengar för en som jobbat tillfälligt på kontor i 6 månader någonstans, så är det ju aldrig fel att få tillbaka pengar som faktiskt tillhör dig. I en tid när vi byter jobb väldigt ofta så är det ju viktigare än någonsin att tänka på det där med många bäckar små.

Så när du varit iväg utomlands och jobbat, se till att undersöka hur det funkar med just det landet och den pensionen din arbetsgivare har bidragit med för dig.

  1. Fråga när du slutar på jobbet om du kan få din pension utbetald även om du bor i ett annat land. Oftast kan inte personalavdelningen svara på det, så du måste prata direkt med pensionsfondbolaget. Se till att ha ditt policy/medlemsnummer redo och alla ev papper de skickat till dig. Vissa länder är mer byråkratiska än andra, men om du håller koll på dina papper så blir det bra mycket lättare. (Om du har svårt att resa med massa viktiga papper så scanna in allt viktigt och spara som PDF på usb minne eller maila till dig själv!)
  2. Ofta så går det att få pensionen utbetald även om du bor i annat land, men i vissa fall så måste du då ha ett bankkonto aktivt i det landet när du väl går i pension för att de ska kunna utbetala pengar till dig. Återigen fråga och klargör vad som gäller i just ditt fall.
  3. Samla din pension på ett ställe. Om du jobbat på många olika jobb i olika länder så försök samla dina pensionstillgångar på ett ställe. Dels blir det lättare att överblicka och beroende på fonden så kan du också få vissa förmåner om du har en större summa samlad på ett ställe. Detta är inte så svårt som man tror, klura bara ut vilken/vilka fonder du helst vill ha kvar och hör av dig till de andra fondbolagen du har och begär ett formulär för att föra över dina tillgångar därifrån till annan fond (eller till och med annan fond i annat land). Detta brukar kosta en mindre serviceavgift, men det kan det vara värt att ha allt samlat.
  4. Även olika arbetsgivare inom samma land har såklart olika pensionsfonder. Om du jobbar i exempelvis Australien och har ett par olika extrajobb, kolla upp om du inte kan få allt inbetalt till ett och samma ställe för att underlätta.
  5. Om du överför pensionsfonder från utlandet till ett vanligt sparkonto i Sverige istället för en officiell pensionsfond så kan du få betala en stadig straffavgift. Återigen, kolla upp vad som gäller med just din fond. För det vore ju dumt att missa ett par tusenlappar bara för att pengarna sätts in på fel typ av sparform.
  6. Om du jobbat i Australien och ska åka vidare så kan du begära att få dina pensionsfonder (Superannuation funds) utlösta så snart du har lämnat landet. Där tar de såklart en straffavgift (ca 20-30% av ditt totala kapital, det beror på fondbolaget) för att lösa ut dina pengar, men om du jobbat här ett år och behöver pengar för att resa vidare så kan det vara väldigt stor hjälp med några extra tusenlappar i reskassan!
  7. Om du visar att du tar ansvar och funderar över dessa saker, så kan jag garantera att dina föräldrar slutar tjata om att du är oansvarig och borde växa upp bara för att du valt ett liv på resande fot med jobb i många länder! Att pensionsspara är väl ändå det ultimata vuxenkvittot?

Jag är själv i full färd med att styra upp en överföring från min pension i England för de år jag jobbade där till mitt svenska pensionsspar. Jag trodde inte att det var så mycket pengar att tala om, men efter nästan 4 år i England så hade det ändå hunnit bli över 9000 GBP, nästan 100000 SEK. Visst är det tråkigt att fixa med pappersarbete och byråkrati, men det kan det faktiskt vara värt den dagen man verkligen behöver de pengarna. För tyvärr så är det ju inte gratis att varken resa eller flytta. Så lova mig att inte slarva bort din rätt till dessa pengar, det är ju faktiskt du som har jobbat ihop dem!

Och tänk vad många härliga resor du kan få råd med som pensionär! Själv har jag tänkt bli en sån där pensionär som åker på bussresor runt hela Europa. Eller så kanske man skulle ta och köpa sig en husbil… 🙂

 PS: Båda lägenheterna igår var fina, men det var en massa folk intresserade, så vi tänkte att vi lägger in en ansökan för dem båda och hoppas att vi får någon av dem!

11 thoughts on “Det där med pensionen…

  1. underbara tips! Har en bekants son som är i Byron Bay nu och har varit där ganska länge.
    Ska tipsa honom om detta inlägget.

    Tittat runt på din blogg. I love it!!!

    Kommer tillbaka igen.
    KRAM

  2. Åh, tack för bra inlägg! Efter att ha bott i Australien i nästan sju år + jobbat ett halvår i England är det här med pension något jag helst inte vill tänka på (även om jag borde, ju äldre jag blir osv). Det mesta från ströjobb har jag plockat ut, men nu när jag jobbat heltid ett par år så har jag börjat fundera över vad det kommer innebära om jag flyttar någon annanstans så småningom. Så tack för tips! 🙂

    Gillade din gästkrönika också förresten, bra skrivet! Kram!

  3. Jättebra inlägg, det där tror jag inte många vet om och så bra att du redan nu tänker framåt.
    Man får tydligen vara lite om sig och kring sig även här hemma, pensionen dimper ju inta bara ned i brevlådan den dan man fyller 65.
    Kram

  4. mm, det gäller verkligen att komma ihåg det där med pensionen, tänk vad som skulle hända om man nu inte gjorde allt det där som du håller så noga koll på
    hoppas att ni får någon av de båda lägenheterna
    kramar

  5. Bra tips! Jag har inte börjat pensionsspara än, förutom den allmänna pensionen jag får, och har lite lätt ångest över det. Sån pensionär vill jag också bli! Vi kanske kan resa tillsammans då? 🙂 Kram

  6. Toppeninlägg! Pluggar just nu i Australien och jobbar extra och den dagen jag flyttar, eller om jag kanske blir kvar, så kan det ju helt klart vara bra att tänka på! Tack!

  7. Bra tips du kommer med, säkert många berörda som inte vet …
    Lycka till med lägenheten/na, hoppas en blir din/er!
    Till sist … ett jättebra gästbloggsinlägg av dig hos Magdalena! Ha det finemang!/Mormor

  8. Maximal vuxenpoäng! Du är duktig som har sån koll. Jag är ekonom och har knappt nån koll på min pension, fast jag snart kan börja ta ut del av den…. Jag tänker bli samma sorts pensionär som dig, men här måste det nog bli husbil, då kan jag ha katterna med mig…..

Leave a comment