Lite hjälp på vägen

Det har varit några intressanta veckor sen jag skrev sist. Mestadels bra saker och jag har tänkt mycket på det där med att be om hjälp.

När jag var yngre hade jag nämligen jättesvårt att be om hjälp, men det är något som jag tränat på över åren och gradvis blivit bättre på. Att be om hjälp för mig då var att erkänna att jag inte kunde, orkade eller förstod vilken var så pinsamt. Men det är ju helt enkelt så att ingen är bra på allt. Därför har jag lärt mig att alla behöver hjälp ibland och man måste lära sig att be om den hjälpen.

  1. Jag har fått nytt jobb (fortfarande inom marketing) som hittills verkar kanonbra och kontoret ligger bara 10 min med cykel hemifrån. Jag behövde dock ta hjälp av många i mina nätverk plus ett antal olika jobbagenturer innan jag till slut hittade rätt. Som väl är var jag bara utan jobb i någon månad, men med tanke på pandemin så är det definitivt inte kul att stå utan jobb. Inte för att det är särskilt kul annars heller. Men jag är tacksam för att jag lutade mig mot ett gäng smarta och härliga personer som hjälpte mig!
  2. Jag har börjat jobba tillsammans med en coach som ska hjälpa mig bygga nya roliga coachingprogram online. Jag gillar att lära mig om nya program och verktyg, men ibland blir man lite överväldigad och vet inte vart man ska fokusera. Så jag hörde av mig till en tjej som jag inte alls känner men har följt länge och hon tog sig tid att prata igenom några olika alternativ. Det känns redan som att 3 månader med henne och hennes team kommer vara värt ett år av självstudier!
  3. Sorgligast av allt var att jag fick veta att en tjej jag följt länge via olika kanaler online tog sitt liv förra veckan. Trots att jag inte kände henne, så blev jag outsägligt ledsen. Jag vet att hon varit öppen med sina problem och att hon aktivt sökte hjälp. Mental hälsa är så otroligt viktigt och även om man inte lider av depression eller andra symptom så är det viktigt att ha hjälp och stöd från olika håll i sitt liv. Jag har gråtit till och från hela veckan för henne, de som stod henne nära och det stora antalet personer runtom i världen som precis som henne inte ser någon annan utväg. Om någon som läser detta behöver hjälp och stöd kring depression eller andra symptom så finns det många organisationer som denna som alltid kan lyssna och hjälpa!

Att be om hjälp är svårt för många. Genom att våga be om hjälp i stort och smått så mår vi bättre tillsammans. Och de gånger livet känns outsägligt svårt så finns det alltid någon som kan lyssna, så länge vi törs säga något.

Orelaterat till att be om hjälp, men för den som är nyfiken på vår nya (fast supergamla – från 1988) husbil så berättar jag med i videon nedan! Och vi lär definitivt behöva hjälp med en massa fix för att få denna gamla pärla att tuffa vidare.

Leave a comment